Srpen 2015

Jaký byl význam osvícenství pro české dějiny?

1. srpna 2015 v 20:17 | Lucie z Kreuzbergu |  Ze školy...

Představme si, že by osvícenství nebylo. Přišel by později někdo jiný s podobným názorem, který by jako osvícenství ovlivnil většinu zemí starého kontinentu nebo bychom ještě teď žili ve feudalismu?

Vliv osvícenství se v zemích Koruny české projevil především skrze tzv. osvícenský absolutismus. I tak ale významně ovlivnil chápání lidských práv. Málokdo si dnes dovede představit, že by se musel u někoho výše postaveného dovolovat o volné cestování, uzavírání manželství nebo studium. V 18. století to ale byla běžná realita až do zrušení nevolnictví Josefem II. Uvažujme, že by tak Josef II. a ani nikdo po něm neučinil. Kolik z nás by se možná nenarodilo, kdyby si naši rodiče nemohli svobodně vybrat partnera? Kolik z nás by nyní sedělo ve školních lavicích? A kolik oblastí lidského vědění by pro nás zůstalo zahaleno tajemstvím?

S lidskými právy také souvisí vydání tolerančního patentu, který zrovnoprávnil luterány, kalvinisty a pravoslavné křesťany s katolíky. Pro nekatolíky to sice stále znamenalo spoustu omezení, ale svou víru mohli vyznávat legálně, také mohli být dosazováni do úřadů a provozovat řemesla. Myslím, že v dnešní době, kdy se ke katolické církvi hlásí jen desetina obyvatelstva, by většině lidí bylo proti srsti poslouchat příkazy církve a nemoci zastávat pozice úředníků. Vždyť kolik z našich úředníků je věřících? Josefu II. vděčíme i za zrušení trestu smrti, i když podle mého názoru by si trest smrti někdy někteří odsouzenci zasloužili.

Osvícenskou panovnicí byla také Josefova matka Marie Terezie. Většinou školou povinných dětí je nenáviděna, ale domnívám se, že pokud by povinnou školní docházku nezavedla ona, byl by to její syn Josef II., anebo někdo z dalších panovníků. Díky této školské reformě došlo k vymýcení analfabetismu, což je podle mého názoru významným krokem vpřed. Do té doby byli poddaní nuceni věřit tomu, co jim kdo řekl nebo přečetl a tak mohli být snadno obelháni a ošizeni.

Tito panovníci také provedli berní reformy a s tím související zavedení příjmení a čísel popisných umožňující sčítání obyvatel. Jak by to asi vypadalo, kdyby se dotázaný Josef dušoval, že určitě nejde o něj, ale o Josefa z druhého konce vesnice? Nebo kdyby neexistovaly katastry a každý by se přiznal k vlastnictví pozemku tak, aby platil co nejmenší daně? Myslím, že spoustu lidí by toho dnes hojně využívalo.

Osvícenskými myšlenkami byli ovlivněni např. Josef Dobrovský a Václav Matěj Kramerius, které dnes řadíme do první fáze českého národního obrození. Z toho by se dalo soudit, že díky osvícenství dnes mluvíme česky a němčinu se učíme jako cizí jazyk. Možná by v dnešních dnech bylo zapotřebí druhého národního obrození. Češtinu tentokrát neovlivňuje němčina, ale angličtina. Stále častěji se setkáváme s anglickými výrazy nebo přejatými slovy v běžné mluvě a z vývěsních štítů i televize na nás neustále útočí anglické výrazy. Ovlivněni americkou kulturou slavíme svátky, které v naší zemi nemají žádnou tradici a mnohdy nahrazují naše vlastní svátky.

I česká historiografie byla osvícenstvím ovlivněna. Díky tomu dnes například víme, že Hájkova kronika není tím nejspolehlivějším zobrazením českých dějin. Poprvé také byla zpochybněna pravost Rukopisu královédvorského a zelenohorského. Na české dějiny bylo pohlíženo z nového úhlu a tak se objevil názor, že Husova kritika církve byla oprávněná, s čímž souhlasím i já. Domnívám se, že chování církve ve středověku se opravdu neshodovalo s tím, co kněží kázali. Zároveň ale myslím, že by dnes církev neměla být odsuzována za to, co se dělo před půl tisíciletím. Nikdo z nás nemůže ovlivnit, co se stalo v minulosti.

Osvícenství rozhodně zanechalo v českých dějinách nesmazatelnou stopu, i když se projevilo "jen" ve formě osvícenského absolutismu. Ve Francii vyústily myšlenky osvícenství ve Velkou francouzskou revoluci a my si můžeme jen domýšlet, co by osvícenství nespoutané absolutismem rozpoutalo u nás.

---------------------------------------

Tato úvaha vznikla jako práce do maturitního semináře z dějepisu v březnu 2014.